Vem var Maria Montessori?

Montessori är ett namn som frekvent nämns i relation till utbildning och uppfostring. Metoderna som bär hennes namn har blivit ett vanligt förekommande sätt för lärare och föräldrar att ge barn en gedigen utbildning. Ändå är det få som vet vem kvinnan bakom idéerna var. Maria Montessori levde ett banbrytande liv i en tid som var konservativare när det gällde kvinnliga bidrag till forskningen än idag. Det bidrar ytterligare till att ge Maria Montessori en imponerande roll i historien. Här är berättelsen om italienskan som förändrade skolväsendet i hela världen.

nsrw_maria_montessoriÄven om Maria Montessori till största delen är känd för sina lärometoder var det faktiskt inte hennes levebröd att arbeta inom pedagogik. Istället var det som fysiker som hon arbetade i inledningen av hennes yrkesliv. Montessori växte upp i Italien under slutet av 1800-talet och lyckades skaffa sig en gedigen utbildning på universitet i Rom där hon var en del av den medicinska fakulteten. Hennes akademiska talang var omedelbart uppenbar och hon vann pris för sin excellens inom forskningsvärlden.

1907 beslöt hon sig för att byta riktning i arbetslivet. Under åren som vetenskapskvinna hade hon utvecklat en övertygelse om att alla människor var möjliga att utbilda och därigenom skaffa sig ett bättre liv. Det var tätt förknippat till en egalitär tanke om att kvinnor såväl som de lägre ekonomiska klasserna samt andra marginaliserade grupper hade möjlighet att klättra uppåt på samhällsstegen. Hennes skola blev ett försök att sätta dessa teorier i praktik. Snart visade det sig att hennes metoder inte bara såg bra ut på papperet utan också hade stor framgång i verkliga livet. Det ledde till att ryktet om hennes namn spred sig och det öppnades skolor baserade på montessori-pedagogiken här och där.

På äldre dagar reste Montessori runt i världen för att föreläsa, bland annat i Sverige, och det ledde ytterligare till att hennes teorier spred sig till nya delar. Idag är det många i vuxen ålder som fick sin utbildning enligt Montessori-pedagogiken. Om du är förälder och vill ge dina barn den bästa möjliga starten i livet kan det därför vara ett alternativ. Ett annat sätt att ge dem en bra start är att köpa en vagn från Bugaboo.