Montessoripedagogik hemma

Montessoripedagogik är inte bara något som kan appliceras till lärande i skolan, utan till all form av lärande som barnet gör i livet. Om man vill kan man med andra ord stimulera barnets eget lärande och egna upptäckter även hemma, och som förälder agera som den passiva montessoriläraren som bara griper in när hjälp behövs. Att använda sig av montessoripedagogik hemma kan lära barnet ansvar och att ta hand om sig själv från en tidig ålder, vilket är något han eller hon kommer att ha med sig hela livet.child-645451_960_720

För att barnet ska kunna upptäcka och lära sig saker på egen hand i hemmet förutsätter det dock vissa förändringar i rummen, för att anpassa dem till barnet. Ett tydligt exempel på det är badrummet, som också är ett bra rum att börja med om man vill implementera montessoripedagogiken en bit i taget hemma. Detta eftersom det inte krävs stora förändringar för att göra det mer barnvänligt. I badrummet finns dels tillfällen för barnet att lära sig eget ansvar, till exempel när det är dags att borsta tänderna eller tvätta händerna, och dels för lek och lärande i badkaret.

För att möjliggöra att barnet själv lär sig ansvara för sin hygien (i den utsträckning som är lämplig) bör man för det första skapa ett litet utrymme där man kan hänga en spegel i barnets höjd. Det finns också trådkorgar som man enkelt kan fästa på väggen med hjälp av sugkoppar, där man kan förvara barnets egen hårborste, tandkräm och tandborste. När barnet blir äldre kan man enkelt ta bort korgarna utan att de lämnar några märken efter sig. För att barnet ska kunna tvätta händerna kan man ställa in en pall i badrummet, så att barnet når upp till handfatet. Är barnet litet når det sannolikt inte själv fram till kranarna, men det är en fördel, eftersom en förälder ändå bör vara med och övervaka.

När barnet ska bada kan man kombinera nytta med nöje, och använda sig av leksaker som också går att lära från. Man kan till exempel ha plastleksaker i form av olika havsdjur, som delfiner, hajar och sköldpaddor, och prata om dem. En annan klassisk badleksak som passar in i montessoripedagogiken är mått, byttor och plastsilar från köket. De flesta barn kan underhålla sig själva i timmar med dessa enkla ”leksaker”, och samtidigt lära sig om mått och volym. Om du inte har ett badkar i hemmet hittar du billiga badkar på Buildor.se.