Låt borden och hyllorna bli en del av lärmiljön

De interaktiva lärmiljöerna är de bästa miljöerna för lek och lärande. Egentligen behöver de inte vara särskilt avancerade för att de ska uppmuntra till utforskande. Det finns däremot en fördel i att bygga upp dem kring ett tema på förskoleavdelningen eller i klassrummet.

Genom att låta borden och hyllorna bli en del av exempelvis skogstemat stimuleras barnens upptäcktslust. För att exemplifiera kan du vira syntetisk murgröna runt ett praktiskt konsolbord för att efterlikna en skogsmiljö, alternativt kan du måla bordet så att det smälter in i bakgrunden. Helst i en vacker färg i så fall och i sann Montessorianda.

Skapa gemensamma scenerier i lärmiljön

Bakgrunden, då? Se väggarna som en fantastisk möjlighet att skapa en kuliss – nej, ett landskap – som passar ihop med ett av klassens stora teman. Det finns många fina exempel på hur hela avdelningen eller klassen gått samman för att klippa, klistra och måla ett bondgårds- eller stadssceneri. Ja, eller ett stort bokträd!

Konsolbordet eller -hyllan bör vara inbjudande. Placera böcker på den, fyll den med upptäcktslådor och spännande läromedel. Givetvis utan pekpinnar! Kan du ställa böckerna på ett annat sätt än i alfabetisk ordning, exempelvis sortera dem efter färg så att de står i en lekfull regnbågsordning?

Ställ tematiska upptäcktslådor på konsolbord

Vare sig rummet är möblerat med ett vanligt bord, en bokhylla eller ett konsolbord är det viktigt att du fyller det med möjligheter. Ett bord måste helt enkelt inte ”bara” vara ett bord i den kreativa lärmiljön. Tematiska upptäcktslådor är exempel på något du borde avvara en hel möbel åt.

Vad menas då med tematiska upptäcktslådor? Du kan bland annat lägga olika gosedjur, doktorsleksaker och utskrivna ”röntgenplåtar” i en låda som kan uppmuntra barnen att leka veterinär. Du kan även göra en konstnärslåda med olika konstnärsmateriel liksom du kan göra en sandleksakslåda för utomhuslek.

Exemplen på lådinnehåll är många, men vad som är viktigt att ha med dig är att lekstunderna bör ske utan pekpinnar. Att låta barnen skapa sina egna lekar och pyssel är en viktig aspekt av Montessori-metoden, lådorna är snarare tänkta att vara inspiration.

Färgglada möbler ger en roligare lärmiljö

Vidare betonar Montessoripedagogiken vikten av att skapa färgglada och roliga lärmiljöer. Om du går in på en sådan avdelning eller i ett sådant klassrum kommer du märka att det finns en förkärlek för inredning i regnbågens alla färger.

Rummet kan vara uppdelat i olika mindre miljöer, som rum i rummet. Däremot är klassrummen inte möblerade så att bänkarna står i rad och riktade mot en kateder. Katederpedagogik och Montessoripedagogik representerar nämligen två olika ideal, och detta avspeglas alltså i den fysiska lärmiljön.

Vad gäller rum i rummet kan konsolbord mycket väl fylla en avgränsande funktion. Somliga av dem liknar nämligen rumsavgränsare med hyllfack. Därför kan de användas som både förvaring och väggar.

Varför inte låta barnen vara med och bestämma färgerna på möblerna? Det kan bli ett givande projekt för er alla.